Det pædagogiske grundlag

Det pædagogiske grundlag for Børnehuset Kollund
Som forældrebestyrelse og det pædagogiske personale i Børnehuset Kollund ønsker vi, at forældrene i Børnehuset oplever muligheden for, at være i et involverende samarbejde med børnehaven.  På den baggrund har vi i dialog med ledelsen og det pædagogiske personale udarbejdet nedenstående, rammesættende principper der skal tjene som guidelines i samarbejdet.

•    Børnesyn: I Børnehuset mødes barnet som et unikt menneske. Det skal opleve, at blive set og hørt. Børnehuset skaber præmisser, der fremmer barnets personlige udvikling under hensyn til dets kompetencer, interesser og behov.
Børnehuset vægter udfordringer og hverdagens små sejre for barnet i forbindelse med dets læring.

•    Børn i udsatte positioner: Børnesynet gælder alle børn uanset hvilken position barnet befinder sig i. Er et barn i udsat position, hvad enten det handler om en forbigående eller varig position, skal det ses. Børnehuset skal tilbyde barnet relevant indsats. Det kan være både interne og eksterne indsatser, som sættes i værk. Forældrene inddrages altid i et involverende samarbejde omkring barnet.

•    Dannelse & børneperspektiv: Dannelse forstås som læreprocesser, der finder sted
i kulturelle sammenhænge som forudsætning for barnets udvikling af indsigt i egen formåen, empati og deltagelse i demokratiske fællesskaber.
Børneperspektivet ses både fra pædagogernes og barnets forståelse af børneperspektiv. Pædagogerne giver plads til og skaber præmisser, der gør det muligt for barnet at opleve ”at have en stemme” ligesom det er vigtigt at ”spørge barnet” i situationer, hvad det selv tænker.

•    Børnefællesskab:  Leg, læring og dannelse sker i børnefællesskaber. Børnene skal opleve, at der er mulighed for deltagelse i fællesskabet på en måde, der motiverer barnet til deltagelse. Uanset hvilken alder barnet har, skal deltagelse ske på dets præmisser. Pædagogerne skaber rammer der fordrer medbestemmelse og forståelse, af egne og andres behov.
I hverdagen skal der skabes plads til, at barnet både kan vise initiativ og være aktivt deltagende, samtidig med at fællesskabet skaber rum for alle børn, nye relationer, muligheden for at prøve forskellige positioner m.m.

•    Leg: Børnenes udfoldelsesmuligheder for leg i udfordrende lege- og læringsmiljøer både ude og inde, understøttes løbende med udgangspunkt i faglige, pædagogiske og reflekterende dialoger. Disse tilgodeser barnets og gruppens fysiske og kognitive udvikling. I Børnehuset indrettes legemiljøet med begrundelse i følgende legetyper: Sociale lege, Objektlege, Fysiske, motoriske lege, forestillings/fantasilege og lege med anvendelse af teknologi. Leg, der understøtter børnefællesskaber både i aldersopdelte grupper, på tværs af alder og med blik for den sammenhæng, der skal være i forhold til skolen.

•    Læring: Pædagogernes viden og kompetence sættes i spil, ved iagttagelse af hvilke læringsrum, der skabes som omverden for det enkelte barn. Alle børn har krav på, at deres læring på alle niveauer stimuleres bedst muligt og fordres efter behov.

•    Pædagogisk læringsmiljø: I Børnehuset forstår vi læringsmiljø, som på det fysiske plan indrettes med relevante funktioner og indeholder inspirerende, tilgængelige materialer og legetøj, der tilgodeser den aktuelle børnegruppe. Et miljø hvor børn leger og lærer i deres sociale fællesskab og hvor børn og voksne mødes i et lærende fællesskab, hvor den voksne vælger sin rolle i forhold til, at gå foran, ved siden af eller bag ved barnet. Et læringsrum, hvor børnene deltager i hverdagens gøremål på en legende/lærende måde.  Fysiske rum indrettes med hjælp af de voksnes syn på børneperspektivet og børneperspektiver medinddrages ved at spørge børnene, når der træffes beslutninger om indretning. På det psykiske plan er læringsrum tid og plads til eksperimenter og refleksioner, læringsrum der skabes gennem kommunikation.
Pædagogerne skaber et professionelt læringsmiljø — for børn og voksne. Et læringsmiljø der er kendetegnet ved, at vi lærer hele tiden både gennem de spontane situationer og i tilrettelagte forløb. Et pædagogisk læringsmiljø, der afspejler ”Den styrkede pædagogiske læreplan” på en sammenhængende måde og med mulighed for at fordybe sig i enkelte emner. Et læringsmiljø, hvor de voksne har kompetencer til, at sætte lys på alle temaer i læreplanen.

•    Kvalitet i dagtilbud: Der arbejdes med en struktur der fremmer videndeling og dialoger om arbejdet med kvalitet, hvor ledelse og pædagogerne løbende vurderer og kvalificerer kvaliteten og rammerne om det pædagogiske arbejde med børnegruppens trivsel, læring, udvikling og dannelse.

•    Evalueringskultur: Der opøves faglige pædagogiske kompetencer om den fælles rammesættende evalueringskultur med fokus på de pædagogiske læreplaner. Bestyrelse, ledelse og pædagoger arbejder med pædagogisk dokumentation og evaluering af sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

•    Forældresamarbejde: Bestyrelsen, ledelsen og det pædagogiske personale, er rammesættende for det gode forældresamarbejde, baseret på en inddragende, involverende og løbende dialog med forældrene om deres barns trivsel, læring, udvikling og dannelse.  Det gensidige samarbejde foregår i hverdagen, når forældrene kommer i børnehaven, derudover afholdes individuelle samtaler, gruppemøder og fællesmøder.  Et bestyrelsesmedlem deltager i gruppe/fællesmøder.

•    Omkringliggende samfund: Der samarbejdes med det omkringliggende samfund, hvor Børnehuset Kollund åbner sig op for omverdenen for at bidrage til børnenes læring og samfundsforståelse. F.eks. ved at inddrage andre faglige perspektiver og ved at udvide læringsrummet til andre arenaer end dagtilbuddets normale fysiske rammer.

Det pædagogiske grundlag (principper) revideres en gang årligt i forbindelse med udarbejdelse af Virksomhedsplanen.
Næste gang efteråret 2024